Wszystko o taksometrach: zasady działania, podstawy prawne i koszty montażu w Lublinie

Wszystko o taksometrach: zasady działania, podstawy prawne i koszty montażu w Lublinie

Taksometr to jedno z podstawowych urządzeń, w które musi być zaopatrzony samochód taksówkarza. W Polsce jest to wymóg prawny – aby legalnie jeździć po Lublinie czy innym mieście, kierowca musi nabyć taki przyrząd i dopełnić szeregu formalności. W poniższym artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania związane z zakupem i użytkowaniem miernika trasy.

Spis treści:
Czym jest to urządzenie?
Obowiązek posiadania miernika trasy
Koszty kupna
Sposób działania

Co to jest taksometr? Czy w Lublinie zawsze używano tego typu urządzeń?

Taksometr to urządzenie, które pozwala obliczyć opłatę za kurs taksówką. Jest on zaopatrzony w specjalne czujniki, które instaluje się pod maską samochodu. Musi być też bezpośrednio podłączony do kasy fiskalnej. Na podstawie wskazania urządzenia wystawiany jest paragon dla klienta. W Lublinie, ale i całej Polsce każda taksówka obowiązkowo musi posiadać taksometr. Inny system pobierania należności za jazdę jest niedozwolony.

Historia

Historia miernika trasy jest długa i sięga starożytności. W przeszłości były to maszyny, które składały się z szeregu kół zębatych. Jeden obrót przekładni równał się pokonaniu pewnego odcinka trasy. Informował o tym dźwięk przyczepionego dzwonka lub wypadających kamyków. Twórcą nowoczesnego taksometru, który uwzględniał nie tylko przejechaną drogę, ale też czas jej trwania, był Wilhelm Bruhn.
Przedwojenni dorożkarze w Lublinie nie używali urządzeń pomiarowych. Umawiali się z klientem na cenę kursu przed jego odbyciem. Sytuacja zmieniła się w latach 50. XX w. – władze komunistyczne zakupiły wtedy z ZSRR samochody z już zamontowanymi licznikami wskazującymi pokonaną drogę. Prywatnych przewoźników, którzy starym zwyczajem targowali się o przejazd zaczęło ubywać. Po 1989 r., gdy na ulicach na powrót pojawili się prywatni taksówkarze, wprowadzono przepisy prawne, które ze zmianami obowiązują do dziś.

Czy muszę mieć taksometr, żeby jeździć taksówką po Lublinie? Ile zapłacę za taki przyrząd?

Obowiązki taksówkarzy w Lublinie oraz konieczność posiadania przez nich taksometru reguluje szereg aktów prawnych. Są to m.in. ustawa Prawo o miarach, ustawa Prawo o ruchu drogowym oraz kilka rozporządzeń ministrów. Zapisy w ustawach mają charakter ogólny, rozporządzenia są natomiast bardziej szczegółowe. Podają pełną charakterystykę urządzeń, w które musi zostać zaopatrzona taksówka przed wyruszeniem w pierwszą trasę. Określają też inne właściwości samochodu przewoźnika (np. obowiązek posiadania naklejki z cennikiem taryf). W rozporządzeniach podany jest również sposób legalizacji takiego aparatu (urzędowe zaświadczenie, że działa on poprawnie).
Akty prawne wydawane przez sejm i ministrów obowiązują wszystkich przewoźników bez względu na miasto, po którym jeżdżą. Musicie jednak zwrócić uwagę na to, że władze lokalne (urząd miasta lub gminy) mogą opracować dodatkowe przepisy, do których należy się zastosować. Ma to znaczenie w momencie instalacji miernika, ponieważ wtedy serwisant wgrywa dane do pamięci urządzenia. Dlatego najlepszym źródłem informacji o wszystkich wymaganiach, które musi spełnić taksówkarz przed podjęciem pracy, jest strona internetowa danego miasta. Jeżeli myślicie o zrzeszeniu się w korporacji, wszelkich praktycznych wskazówek na pewno udzielą wam przyszli przełożeni. W Eko Taxi organizujemy wstępne kursy, aby jak najlepiej przygotować naszych kierowców do zawodu, pomagamy również w montażu takich urządzeń jak taksometr czy kasa fiskalna.

Koszt zakupu

Cena przyrządu uzależniona jest od jego typu – nowoczesne, wyposażone w ekrany dotykowe i wbudowaną kasą fiskalną mogą kosztować nawet powyżej 1000 zł. Na szczęście w Lublinie istnieje szereg autoryzowanych punktów, które oferują montaż tańszych urządzeń. Można również zaopatrzyć się w aparat używany, choć przy zakupie powinno się sprawdzić, czy na pewno działa on bez zarzutu.
Instalacja powinna odbyć się u certyfikowanego mechanika, który wgra wszystkie niezbędne dane do pamięci urządzenia i przeprowadzi proces jej legalizacji. Jeżeli jeszcze nie macie kasy fiskalnej, rozważcie jej nabycie w tym samym punkcie, co usprawni montaż. W Eko Taxi współpracujemy z kilkoma serwisantami, którzy zajmują się przystosowywaniem samochodów do funkcji taksówek. Oferują oni korzystne ceny i można na nich polegać. O listę współpracujących z nami firm możecie poprosić zaraz po przyjęciu do pracy.

Niebieski kogut taxi

Jak działa taksometr i jak się nim posługiwać? Czy narzędzia pomiarowe stosowane w Lublinie mają inne właściwości niż te z innych miast Polski?

Dzisiejsze taksometry to urządzenia elektroniczne składające się z panelu sterowania z komputerem, który umieszczany jest w zasięgu wzroku pasażera i kierowcy (najczęściej w okolicy radia samochodowego). Czujniki urządzenia podłącza się do skrzyni biegów, układu prędkościomierza lub układu ABS (w zależności od typu samochodu) a sygnał przesyłany jest zazwyczaj przez przewody radia samochodowego. Detektory zbierają informację o przebytej drodze. Wewnętrzny zegar w procesorze nalicza natomiast czas trwania kursu i oblicza prędkość, z jaką porusza się samochód. Te dane (wraz ze statystyką wszystkich przejazdów) zapisywane są w pamięci maszyny. Na ich podstawie obliczana jest końcowa należność. Współczesne mierniki trasy są uniwersalne, zazwyczaj obsługują wszystkie typy samochodów.

Sposób naliczania opłaty

Istnieją dwa sposoby naliczania opłaty: system S i D. Tylko ten pierwszy jest dozwolony w Lublinie i każdym innym mieście w Polsce. Mechanizm działania jest prosty. Urządzenie bierze pod uwagę ilość przejechanych kilometrów i czas kursu. W zależności od prędkości, z jaką porusza się samochód, aparat pomiarowy uwzględnia w danym momencie tylko jeden z tych wskaźników. Po każdym odcinku drogi procesor otrzymuje elektryczny impuls i oblicza czas trwania i prędkość jazdy. Jeżeli jest ona niższa niż 20 km/godz., przyrząd będzie naliczał opłatę według taryfy czasowej; jeżeli taksówka będzie jechać szybciej, uwzględniony zostanie cennik za pokonaną trasę. W trakcie kursu taksometr cały czas decyduje, który wskaźnik wziąć pod uwagę i sumuje opłaty za poszczególne odcinki trasy. Oznacza to, że zarabiacie już od momentu wejścia klienta do samochodu, nawet jeśli stoicie w korku.

Używanie urządzenia w czasie jazdy

W pamięci miernika znajdują się wszystkie kwoty (za każdy kilometr w każdej taryfie, za godzinę postoju itd.) oraz wysokość opłaty początkowej (tzw. należność „za trzaśnięcie drzwiami”, uwzględnia ona też koszt pierwszego przejechanego kilometra). Taksometr działa automatycznie, obowiązkiem kierowcy jest włączyć go, gdy rusza i wyłączyć, gdy kurs dobiegnie końca. Musi jedynie pamiętać o ręcznej zmianie taryf za pomocą odpowiedniego przycisku. Wtedy też informuje o tym pasażera.

 

Może Cię zainteresować również