Zasady savoir-vivre w Eko Taxi Lublin – poznajmy je wspólnie!
Zasady savoir-vivre w lubelskich taksówkach obowiązują zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Poznaj z Eko Taxi Lublin reguły dotyczące wspólnej jazdy samochodem. Sprawdź, jak zamawiać samochód, aby był on dopasowany do naszych potrzeb i na co zwrócić uwagę podczas kursu. Kto powinien siedzieć z tyłu, a kto obok kierowcy? Co możemy przewozić w taksówce? Czy wypada zostawić napiwek za kurs? Dowiedz się, jakie zasady dobrego wychowania obowiązują w taksówce i co obie strony mogą zrobić, aby przejazd przebiegał w miłej atmosferze. Zamów kurs w naszej firmie i poznaj cechy kulturalnego taksówkarza. Sprawdź, jakie prawa ma pasażer i jak wobec niego powinien się zachowywać kierowca. Przedstawiamy zasady savoir-vivre dotyczące każdego etapu realizacji kursu: od zamawiania taksówki przez jazdę po wysiadanie z samochodu!
Spis treści:
Zamawianie samochodu
Nasze zasady savoir-vivre
Jak sprawić, aby podróż była przyjemna?
Płatność za kurs
Jak zamówić taksówkę zgodnie z zasadami dobrego wychowania? Poznaj z Eko Taxi Lublin podstawy savoir-vivre
Znajomość zasad savoir-vivre przyda nam się już na etapie zamawiania taksówki nie tylko w Lublinie, ale też w każdym innym mieście w Polsce i na świecie. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę dyspozytorowi, aby został do nas przysłany samochód dopasowany do naszych potrzeb. Jak zamawiać samochód zgodnie z zasadami dobrego wychowania i o czym należy powiedzieć, aby mieć pewność, że spełni on wszelkie nasze oczekiwania?
Precyzja
Zacznijmy od tego, że rozmawiając z dyspozytorem lub zlecając kurs w aplikacji, powinniśmy precyzyjnie podać adres w którym będziemy oczekiwać na taksówkę i adres końcowy kursu. Jeżeli nie chcemy, żeby taksówka podjeżdżała pod samą bramę lub nie ma takiej możliwości ze względu na szlabany, możemy umówić się z dyspozytorem na punkt, przy którym spotkamy się z kierowcą, na przykład sklep czy konkretne miejsce przy danej ulicy. Gdy korzystamy z aplikacji mobilnej, dodatkowo oprócz wpisywania adresu możemy po prostu zaznaczyć na mapie dowolne miejsce, a system sam wczyta odpowiednie koordynaty.
Określenie warunków przejazdu
Oprócz określenia punktów, między którymi ma się odbyć kurs, warto jeszcze wspomnieć o innych szczegółach dotyczących przejazdu. Jesteśmy korporacją otwartą na potrzeby pasażerów i w swojej ofercie ma szereg usług dodatkowych, z których klienci mogą skorzystać, jeśli tylko wyrażą takie życzenie. Możemy na przykład poprosić o to, aby samochód był wyposażony w fotelik dla dziecka (zamówienie z odpowiednim wyprzedzeniem) lub by zostało do nas przysłane auto przystosowane do przewozu zwierząt. Istotne może okazać się też to, ile osób będzie brało udział w kursie. Do dyspozycji więcej niż czworga osób posiadamy wygodne minibusy dla 6 pasażerów. Jeżeli zaś chcemy przewieźć wielkogabarytowe przedmioty lub wybieramy się na dworzec czy lotnisko i mamy ze sobą sporo bagaży, również warto o tym wspomnieć, a zostanie do nas wysłany pojemny samochód kombi. Możemy także poprosić o to, aby kierowca przypisany do naszego zlecenia znał język angielski. Wszystkie wytyczne dotyczące kursu możemy oczywiście określić zarówno podczas rozmowy telefonicznej z dyspozytorem, jak i zamawiając przejazd w aplikacji mobilnej.
Czego możemy się spodziewać?
Zgodnie z taksówkowym savoir-vivre po określeniu lokalizacji początkowej i docelowej kursu oraz wskazaniu innych istotnych szczegółów przejazdu powinniśmy otrzymać kilka ważnych informacji. U nas przekaże nam je dyspozytor lub wyświetlą się one na ekranie urządzenia, na którym obsługujemy aplikację. O jakich informacjach mowa? Najważniejsze jest to, za ile minut możemy spodziewać się samochodu oraz ile szacunkowo będzie kosztował kurs. Jeżeli korzystamy z aplikacji, dowiemy się także, jaki samochód został przypisany do naszego zlecenia i jakie jest jego aktualne położenie. Starajmy się też nie kazać taksówkarzowi długo na siebie czekać. Tak jak w każdej sytuacji, tak i w tej spóźnianie nie jest w dobrym tonie.
Co znaczy dla nas savoir-vivre w taksówce?
Savoir-vivre oznacza pewne standardy zachowywanie się w różnych sytuacjach. Jako pasażerowie mamy prawo oczekiwać kulturalnego zachowania od dyspozytora oraz kierowcy. Na dobrą obsługę składa się jednak nieco więcej niż tylko zachowanie przejrzystości w komunikacji i grzeczne odnoszenie się do siebie nawzajem. Pasażer ma prawo oczekiwać, że auto, w którym będzie przemierzał ulice Lublina, będzie się odznaczać dobrym stanem technicznym i wizualnym, a w jego wnętrzu musi być czysto. W naszej korporacjach wszystkie samochody przechodzą przez obowiązkowe okresowe przeglądy, zatem możemy mieć pewność, że przysłany do nas pojazd będzie w pełni sprawny, klimatyzowany i wyposażony w terminal płatniczy. Tego typu udogodnienia są dostępne dla pasażerów w każdej taksówce działającej pod szyldem naszej korporacji.
Kulturalni i doświadczeni kierowcy
Od naszych kierowców, oprócz nienagannej kultury osobistej, można oczekiwać także perfekcyjnej znajomości topografii Lublina. Taksówkarze świetnie znają wszelkie skróty i punkty strategiczne w mieście. Ponadto do określenia najkorzystniejszej trasy nie są im potrzebne urządzenia GPS. Klienci mogą spokojnie zapytać kierowców o polecenie miejsca na nocleg, ciekawych atrakcji w mieście czy najważniejszych zabytków. Kierowcy, którzy pracują w naszej korporacji, odznaczają się także opanowaniem i odpornością na stres. Nasi klienci mogą na nich liczyć w różnych sytuacjach. W ofercie tej korporacji znajduje się nawet pomoc w uruchomieniu prywatnego samochodu, gdy rozładuje się akumulator.
Co warto wiedzieć o savoir-vivre zanim wsiądziemy do samochodu? Eko Taxi Lublin wyjaśnia, czym się kierować przy zajmowaniu miejsc w taksówce
Według zasad savoir-vivre bardzo ważne jest to, jak zachowujemy się w samochodzie. Precyzyjne reguły określają, kto gdzie powinien usiąść i z której strony obchodzić pojazd przy podchodzeniu do drzwi. Na co dzień raczej nie trzymamy się ściśle tych zasad, jednak warto je znać i stosować w sytuacjach oficjalnych, na przykład gdy przemieszczamy się po Lublinie z przełożoną. W dobrym tonie jest też wykazanie znajomości zasad savoir-vivre na randce. Wiele osób skupia się w takiej sytuacji na tylko tym, jak zachować się przy stole w restauracji, a przecież równie ważne jest to, co się dzieje zanim dotrzemy na romantyczną kolację. Warto zadbać o wygodny środek transportu na miejsce – w tej roli idealnie sprawdzi się taksówka. Korzystając z naszych usług, klienci mieć pewność, że wspólnie bezpiecznie i sprawnie dotrzemy na miejsce. Według savoir-vivre o transport powinien zadbać mężczyzna. Jeżeli strony nie umówią się inaczej, partner powinien odebrać partnerkę i razem z nią udać się do restauracji czy do kina.
Zajmowanie miejsc
Co savoir-vivre mówi o zajmowaniu miejsc w taksówce? Zgodnie z ogólną zasadą pasażerowie powinni zajmować miejsca z tyłu, chyba że oczywiście jest ich więcej niż troje. Na randkę jednak wybieramy się we dwoje. Mężczyzna powinien otworzyć kobiecie tylne drzwi z prawej strony, aby mogła ona usiąść po przekątnej w stosunku do miejsca kierowcy. Sam obchodzi samochód od tyłu i siada za kierowcą. Dziś zajmowanie przez pasażerów miejsc z tyłu jest kwestią grzecznościową, jednak kiedyś po polskich miastach jeździły samochody, w których klientów od kierowcy oddzielała szyba. Takie pojazdy woziły pasażerów w latach 20. XX wieku i nawet nie było w nich możliwości, aby ktoś usiadł z przodu. Dziś oczywiście można to zrobić, jednak zgodnie z zasadami savoir-vivre powinno się tego unikać, jeżeli nie ma takiej konieczności. Przyjmuje się, że jeżeli jednym samochodem jedzie czworo pasażerów, z przodu siada ważny gość, gdyż będzie mu tam wygodniej niż z tyłu. Miejsce obok kierowcy może też zająć osoba, która będzie dokonywać płatności za kurs.
Wracamy taksówką z udanej randki. Co na to savoir-vivre?
Wróćmy jednak do zasad savoir-vivre na randce. Gdy zbliża się czas na powrót, znów po stronie mężczyzny pozostaje zadbanie o transport. To on zamawia taksówkę lub dwa samochody, jeżeli para nie będzie wracać razem. Gdy tylko pani czeka na samochód, partner i tak powinien jej towarzyszyć do momentu przyjazdu samochodu. Od korporacji taksówkarskich oczekuje się jak najkrótszego czasu oczekiwania. Dbamy o to, korzystając z najnowocześniejszego na rynku systemu zarządzania zleceniami. Warto też wiedzieć, jak się zachować, gdy zamówimy jedno auto, ale każdy wraca do siebie. Według zasad savoir-vivre wypada najpierw odwieźć kobietę. Mężczyzna powinien wysiąść z panią i się z nią pożegnać lub odprowadzić pod drzwi. Może on bez żadnego problemu poprosić kierowcę, aby poczekał parę minut.
Eko Taxi Lublin prezentuje najważniejsze zasady savoir-vivre podczas jazdy taksówką
Podczas jazdy taksówką warto się trzymać kilku prostych zasad savoir-vivre. Jako pasażerowie powinniśmy pamiętać o zapięciu pasów bezpieczeństwa, nawet jeżeli zauważymy, że kierowca tego nie robi – zgodnie z przepisami ma do tego prawo. Pamiętajmy o tym, że w trakcie kursu za nasze bezpieczeństwo odpowiada kierowca. Niegrzecznie jest udzielać taksówkarzowi uwag na temat jego sposobu jazdy. Niedopuszczalne jest nakłanianie kierowcy do zwiększenia prędkości ponad obowiązujący w danym miejscu limit czy do zatrzymania się w niedozwolonym miejscu. Korzystając z naszych usług, klienci mogą mieć pewność, że kierowca będzie przestrzegał wszelkich zasad bezpiecznej jazdy i wykaże się nienaganną kulturą osobistą, nawet jeszcze zanim zajmiemy miejsce w samochodzie. Jeżeli mamy ze sobą bagaże czy zakupy, kierowca powinien pomóc nam umieścić je w bagażniku. Podobnie gdy będziemy wysiadać, kulturalny kierowca również wyjdzie z auta i pomoże nam zabrać swoje rzeczy.
Niezobowiązująca rozmowa
Według reguł savoir-vivre pasażer nie powinien prowadzić głośnych, prywatnych rozmów z innym współpasażerem czy przez telefon. W ten sposób okazuje szacunek kierowcy. Savoir-vivre mówi, że w dobrym tonie jest oczywiście wymienienie zwrotów grzecznościowych z taksówkarzem, a także prowadzenie kulturalnej, niezobowiązującej rozmowy. Wystarczy wymienić parę słów, aby atmosfera w samochodzie była przyjemna dla obu stron. Zarówno pasażer, jak i taksówkarz odpowiadają za podtrzymanie krótkiego dialogu. Warto jednak pamiętać o tym, aby nie poruszać kontrowersyjnych tematów, lepiej też unikać rozmów o polityce czy prywatnych poglądach. Dobrze jest też wiedzieć o tym, że klient ma prawo dopytać o szczegóły dotyczące kursu, a kierowca – odpowiedzieć mu jak najlepiej potrafi. Pasażerowie mogą też zapytać kierowcę o polecenie miejsca noclegowego lub ciekawych zabytków.
Czystość w samochodzie
Zgodnie z etykietą dobrego wychowania pasażer powinien też uszanować czystość w samochodzie. Wsiadamy do wysprzątanego samochodu i w takim samym stanie powinniśmy go pozostawić. Pamiętajmy o tym, że taksówka jest narzędziem pracy kierowcy i jego zadaniem jest dbanie o czystość w samochodzie. Oferując pasażerom przejazd w zadbanym samochodzie, taksówkarz okazuje szacunek pasażerom. Z kolei klienci, którzy przestrzegają zasad savoir-vivre, nie powinni w trakcie jazdy pić czy spożywać posiłków. Podobnie w dobrym tonie jest powstrzymanie się od palenia papierosów. Warto też pamiętać o przewożeniu zwierząt w taki sposób, aby zachować czystość. U nas mile widziani są czworonożni przyjaciele klientów, jednak zawsze prosimy pasażerów o przygotowanie odpowiedniego transportera dla zwierzaka lub wyłożenie w samochodzie kocyka czy maty, na której usiądzie pies lub kot. Warto wiedzieć, że za zabrudzenie auta może być pobrana od pasażera dodatkowa opłata.
Savoir-vivre dla każdego, czyli co warto wiedzieć o płatnościach w taksówce? Poznaj przejrzysty cennik Eko Taxi Lublin
Zasady savoir-vivre bardzo często dotyczą płatności. Nie inaczej będzie w przypadku lubelskich taksówek. Kto powinien zapłacić za kurs? Przyjęło się, że osoba, która zaprasza na randkę bierze na siebie wszelkie płatności. Podobnie jest w przypadku wydarzeń służbowych, na które zapraszamy ważnych gości czy potencjalnych kontrahentów. W dobrym tonie jest zapewnić im transport na spotkanie, konferencję czy innego rodzaju wydarzenie. Przyjaciele czy znajomi spokojnie mogą podzielić się między sobą opłatą za kurs. Zasady savoir-vivre każdemu podpowiadają też, że wypada mieć przygotowane drobne, jeśli chcemy uiścić należność za kurs gotówką. Płatność za kurs powinna odbywać się sprawnie tak, aby nie przedłużać niepotrzebnie postoju samochodu. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, którzy coraz rzadziej noszą ze sobą gotówkę, Wprowadziliśmy we wszystkich swoich samochodach możliwość płatności kartą. Uregulowanie opłaty w ten sposób jest jak najbardziej zgodne z zasadami savoir-vivre – odbywa się szybko i sprawnie.
Napiwek a savoir-vivre
Jeżeli mówimy o zasadach savoir-vivre w taksówce, często pojawia się pytanie o napiwek dla kierowcy. Jak najbardziej można go zostawić, jeżeli jesteśmy zadowoleni z jakości obsługi i sprawnie odbytej podróży w wygodnej taksówce. Przyjęło się, że wysokość napiwku powinna wynosić minimum 10 procent do kwoty, którą mamy do zapłacenia. Docenienie taksówkarza w ten sposób jest jednak kwestią dobrowolną i decyzja o zostawieniu napiwku należy do pasażera.
Co jeszcze warto wiedzieć o płatnościach w taksówce? Przede wszystkim pasażer powinien mieć łatwy dostęp do cen obowiązujących w danej korporacji. Taksometr w samochodzie musi być umieszczony w miejscu widocznym dla klienta. Warto też wiedzieć, że jako pasażerowie możemy oczekiwać wystawienia paragonu lub faktury za odbyty kurs. Gdy wszystkie te warunki są spełnione, mamy pewność, że korzystamy z usług rzetelnej firmy. Jesteśmy przykładem korporacji, której zaufały już setki pasażerów z Lublina i innych miast w Polsce. Poza wysokim standardem w taksówkach i wysokiej jakości świadczonych usług klienci doceniają atrakcyjny cennik korporacji. Opłata początkowa za nasze usługi wynosi jedynie 9,50 zł. Z kolei w granicach miasta cena za 1 km w dni powszednie w godzinach pomiędzy 6:00-22:00 wynosi 2,20 zł, a po 22:00 oraz w niedziele i święta – 3,30 zł. Poza granicami miasta cena za 1 km w dni powszednie między 6:00-22:00 wynosi 4,20 zł, a po 22:00 – 6,00 zł.